Over


The Overkill is een uniek 48-uur non-stop event waarin de gaming cultuur wordt onderzocht en gevierd. Het is een festival waarin videogames, films, kunst, technologie en wetenschap elkaar ontmoeten. The Overkill wil laten zien hoe deze onderlinge verbindingen de evolutie van onze samenleving beïnvloeden.

Deze 5e editie wordt gehouden op 25, 26 en 27 november 2016 in de Cee Spot (de nieuwe hot spot en start-up community in Enschede)! Onder het thema “YOU ARE IN Ctrl”, presenteert The Overkill een selectie van games, films en kunstinstallaties uit het binnen- en buitenland.

Het festival is toegewijd aan underground movies en independent games. Wij verwelkomen artiesten, mediafilosofen, game designers, filmmakers en kunstenaars uit Nederland en daarbuiten om een goed beeld te krijgen van deze subcultuur. The Overkill Festival streeft ernaar om een plaats te zijn waar allerlei game liefhebbers, film fans en artiesten elkaar kunnen ontmoeten, spelen en nadenken over de mogelijkheden, consequenties en impact van deze media.

Het festival is opgebouwd uit verschillende ruimtes waar de bezoekers kunnen gamen, kijken, de interactie opzoeken, begrijpen en chillen als dat even nodig is!

 

“YOU ARE IN Ctrl”

The Overkill festival onderzoekt de verschillende manieren waarop games gestuurd kunnen worden, zoals mentaal, intellectueel, binnen gemeenschappelijke strategieën, ed. Wij zetten vraagtekens bij het idee van controle in de ‘nerd cultuur’ binnen de sociale context. Natuurlijk kijken we hierbij verder, en gaan we over de grens waar we deze controle beginnen te verliezen.

Videogames zijn middelen die er voor zorgen dat jij de controle hebt. Een generatie van nieuwe games is zo ontwikkeld om de speler meer vrijheid te geven in het sturen en beleven van de game. De speler is in staat het spel over te nemen door gebruik te maken van zijn kennis, ervaring en skills. Een explosie van motion gaming systemen geven de gebruiker meer ervaring en interactie. Deze aantrekkelijke kant van videogames wordt ook gebruikt in hedendaagse kunst, in het bijzonder om publiek bij kunst te betrekken.

Maar videogames zijn ook plaatsen, werelden, waarin de gamer iemand anders kan zijn en de mogelijkheid heeft om controle te hebben over een alter ego of de controle deels te verliezen. Er zijn nieuwe technieken ontwikkeld waardoor dingen die voorheen fantasie leken, vandaag de dag werkelijkheid zijn. Dankzij VR sets of Kinect is het bijvoorbeeld mogelijk om zowel onze geest als ons lichaam in directe verbinding met een game te laten staan.

Het gebruik van videogame tools en technologieën stelt kunstenaars en makers in staat om een deel van de controle over de uiteindelijke vorm uit handen te geven. Tegelijkertijd krijgt de gebruiker de kans om in te grijpen, om te transformeren en om te experimenteren binnen de context van de maker. Beide hebben elkaar nodig om het werk te volmaken. Dit basiselement in videogames is vooral interessant geworden door de relatie tussen de kunstenaar en zijn publiek. De controle, of de controller, aan de kijker geven is een manier om zijn gedachten, reacties en gevoelens een plek binnen het kunstwerk te geven.